Modelul FIAT 128 RALLY a aparut in anul 1972 ca varianta sportiva a tipului 128 din 1969. Acesta a reprezentat o noutate constructiva de exceptie pentru acea perioada.
A fost prima masina dotata cu transmisie fata, avind grupul motopropulsor dispus anterior transversal, construita in serie mare de un producator important. De asemenea si motorul prezenta noutati deosebite. Era dotat cu o distributie cu axa cu came in chiulasa comandata prin curea dintata. Datorita proiectarii cu un raport alezaj-cursa de 86mm pe 55 mm (1290 cmc la 128 rally) a rezultat un motor asazis superpatrat, care a permis realizarea de turatii inalte cu usurinta. De altfel in varianta de serie a lui 128 RALLY zona rosie de pe turometru incepe abia la 6700 rot/min.
Alegerea acestei masini pentru a fi restaurata a pornit de la amintirea a doua exemplare ce au existat in Romania anilor 70 si anume cea a regretatului campion de automobilism DORIN MOTOC si cea cu care alergau la coasta pilotii de la Brasov, MIRCEA RUSESCU si MIRCEA BREAZU. Ultima era preparata in Italia la un inalt nivel, avand chiar si injectie pe benzina si avea de asemenea culoarea verde cu capotele negre.
Acest model atrage si prin proportiile caroseriei care inspira stabilitate in curbe creind o suprafata de sprijin foarte buna. Si in zilele noastre acest model este folosit cu succes in competitii cu masini istorice cistigind inca multe din ele. Inca un avantaj este greutatea mica spre deosebire de masinile germane.
Exemplarul restaurat a fost cumparat din ITALIA avind norocul de a fi circulat in sud, in Sicilia, unde clima este blinda si uscata. De aici a rezultat pastrarea caroseriei, adica a tablei intr-o stare foarte buna fara rugina. De asemenea masina era completa, in configuratia originala de la iesirea din fabrica, fara nici o modificare. Spre satisfactia noastra am venit cu ea pe roti strabatind o buna parte din Italia si ne-am bucurat de aprecierile pe care unii italieni le faceau acesteia, existind si cazuri in care eram opriti si felicitati. Pina in ROMANIA masina a functionat ireprosabil avind satisfactia ca pe unele autostrazi sa depasim multe modele moderne spre mirarea unora care ne lasau sa-i depasim citeodata cu 150 Km pe ora. Am uitat sa mentionam ca am profitat de drumul prin Italia si am ajuns la fabrica de arcuri de securitate SASSA de unde am cumparat un roll-bar original si omologat FIA.
In primele doua poze se vede masina abia ajuna in tara avind inca insemnele tarii de origine. Desi masina avea linie, nu prezenta rugina si vopseaua era buna, am dorit sa-i redam frumusetea de odinioara si sa-i facem o restaurare ca la carte.
Dupa o examinare minutioasa am trecut la demontarea motorului si cutiei de viteze. A fost apoi demontat interiorul, scaunele si tapiteriile. La finalul demontarilor au rezultat citeva indoituri usoare care au fost reparate si apoi masina a intrat la vopsitorie.
Se stie ca o vopsire de calitate dureaza, asa ca am folosit acest interval pentru a revizui motorul. A fost luata compresia care a corespuns, apoi am inlocuit distributia, adica cureaua si rola de intindere cu piese noi, originale, precum si pompa de apa. Am curatat totul bine, am verificat restul pieselor, am inlocuit platinile, bujiile si am schimbat uleiul si toate filtrele. La fel am dus la decolmatat radiatorul de racire.
La transmisie am inlocuit setul de ambreiaj si deasemenea burdufurile planetarelor.